قدیمی ترین لامپ جهان
درباره وبلاگ


فراموش نکن قطاری که از ریل خارج شده ، ممکن است آزاد باشد ولی راه به جایی نخواهد برد . . .
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 21
بازدید ماه : 561
بازدید کل : 27704
تعداد مطالب : 154
تعداد نظرات : 72
تعداد آنلاین : 1

http://smallseotools.com/google-pagerank-checker

درهم کده




به گزارش تایم، قدیمی‌ترین لامپ جهان که از سال 1901 تا کنون به جز چند ساعت وقفه که آن هم براثر تحول نیروگاه های برق رخ داده، همچنان روشن مانده ،18 ماه ژوئن امسال، 111 ساله می‌شود.

 
سالگرد 111 سالگی این لامپ، نقطه عطفی دیگر برای این لامپ تاریخی است که وارد رکورد جهانی گینس نیز شده است. «لین اوانز» مدیر کمیته صدمین سالگرد این لامپ که پیش از این برگزار شده بود، می‌گوید:« هنوز روشن نیست که این لامپ 60 وات که از 1901 همزمان با سالمرگ ملکه ویکتوریا ایستگاه محلی لیورمور کالیفرنیا را روشن می‌کرده،چگونه این همه سال همچنان به کار خود ادامه داده است.»
 
این لامپ مشهور که به ایستگاه آتش نشانی منطقه لیورمور اهدا شده توسط یک مهندس برق و رقیب ادیسون به نام "ادلف شایلت" ساخته شده است. شایلوت باوجود طراحی این لامپ هرگز موفقیت ادیسون دست نیافت با این که حتی لامپ او با ولتاژ بالاتر همچنان زنده مانده است.
 
به گفته وی تاکنون دانشمندان بسیاری از تمام ایالات متحده برای بررسی این لامپ به اینجا آمده‌اند ولی روشن نیست که چه عاملی آن را همچنان روشن نگاه داشته است. برخی متخصصان راز ماندگاری آن را درمهندسی آن دانسته‌اند.»
 
این گزارش درعین حال یادآور شده است که این لامپ در طول این سال های دراز چند بار خاموش شده است که ناشی از اشکالات اولیه درهمان سال نخست تولید آن بود. یک هفته خاموشی نیز در سال 1937 داشته و سپس مواردی هم ناشی از قطع تصادفی برق تا دهه 1970 داشته است.
 
درهرحال این لامپ رکورد بلند ترین زمان روشنایی لامپ‌های جهان را در کتاب گینس بخود اختصاص داده است که تنها برای یک هفته خاموش مانده است.
 
این لامپ مشهور که به ایستگاه آتش نشانی منطقه لیورمور اهدا شده توسط یک مهندس برق و رقیب ادیسون به نام "ادلف شایلت" ساخته شده است. شایلوت باوجود طراحی این لامپ هرگز موفقیت ادیسون دست نیافت با این که حتی لامپ او با ولتاژ بالاتر همچنان زنده مانده است.
 
این لامپ همیشه روشن دارای کلوپ طرفداران خود با صدها عضو و وب سایت ویژه خود است و در بالای ماشین‌های آتش‌نشانی می‌درخشد و همه روزه صدها نفر از مردم و توریست‌ها از مسافت‌های بسیار دور برای دیدار از این نماد روشنایی به لیورمور سفر می کنند.
 
"استیو بن"مامور مراقبت از این لامپ می‌گوید:«موفقیت این لامپ در مهندسی خاص آن است و شایلوت اگرچه به اندازه ادیسون موفق نبود اما روشن است که کار او با ولتاژ پایین تر از او بهتر بوده و نشان می‌دهد گاه در همان زمان‌های گذشته چگونه ابزارهای بهتری از آنچه که ثبت شده اختراع می شدند، اما به دلایل فرعی تایید نشده اند . طبق گزارش‌های موجود، شایلوت مردی بسیار جدی و دانشمند بود اما درهنگام آزمایش کار و نشان دادن کارایی و ارزش آن، تجربه رقیبان خود از جمله ادیسون را نداشت.»
 
وی می افزاید"«تاجایی که به حق و حقیقت مربوط است، مطمئنم که این لامپ کوچک از زمانی که پدرومادر بزرگ‌های من هنوز کودک بودند، روشن بوده واین بسیار شگفت انگیز است. این لامپ اکنون اثری است که نمی‌توان قیمتی برایش تعیین کرد اگرچه که زمانی برای آن قیمتی درحدود 5 هزار دلار پیشنهاد شده بود.»
 
این لامپ در طول 75 سال نخست عمرخود، به طور مستقیم به به کارخانه برق شهرستان متصل بود وبه دلیل ترس از افزایش نیروی برق این کارخانه ، به ژانراتور متصل شد. چند بار نیز با تغییر محل آتش نشانی جایش عوض شد. در سال 1976 با اسکورت ماموران پلیس این لامپ نقل مکان کرد وبه محل کنونی‌اش در لیورمور منتقل شد.
 
علاوه براین لامپ،5 لامپ قدیمی دیگر در کتاب گینس ثبت شده که همه درامریکا ازجمله در محل‌های گوناگون مانند ساختمان اپرای" بایرز" واقع در تگزارس و یکی در یک فروشگاه واقع در نیویورک و دیگری نیز در ایستگاه آتش نشانی اوکلاهما قرار دارند.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







شنبه 7 بهمن 1391برچسب:, :: 22:23 :: نويسنده : ابوالفضل